Det här är Fredrik Sjöbergs blogg om träning och om saker som jag mår bra av. Jag bloggar också på sjobergfredrik.se. Där läser du om olika gör-det-självprojekt. Ofta med hjälp av sysmaskin.

2009-10-09

Herr Hurtigs laktos- och sockerfria Hurtlimpa

Jag gillar att använda så lite socker och laktos som möjligt i min kost. Det får mig att må bättre. Här är mitt recept på en hurtlimpa utan socker och yoghurt:


Hurtlimpa enligt Herr Hurtig

3 dl fiberhavregryn
6 dl dinkelmjöl
1 dl linfrö
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

1 dl grovhackade valnötter
0,5 dl hackade pumpakärnor
0,5 dl grovhackade mandlar

5 dl rismjölk
0,5 dl honung
0.5 dl blandade bär - jag tar ofta blåbär och vinbär

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Blanda sen rismjölk, honung och bär separat. När honungen har löst upp sig håller du över allt i skålen med mjöl och nötter. Blanda ordentligt och häll upp i en brödform. Kan bli trångt i en, så dela på två och få en lite lägre limpa. Det är inte en dum idé att olja eller smöra brödformen.

Grädda i ugn på 200 grader i 50 minuter. Kolla med tändsticka så att det är klart!
Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

  1. Det receptet ska jag prova. Men tyvärr så innehåller honung socker som du försöker undvika. Citerat från Livsmedelsverket: "Honung består till fyra femtedelar av socker och innehåller obetydliga mängder andra näringsämnen som vitaminer och mineralämnen."

    SvaraRadera
  2. Jag duckar för sanningar från kemisten och Livsmedelsverket och lever i tron att honung är bättre än raffinerat socker. Men visst. Snabba kolhydrater är det i alla fall. Det kommer man inte ifrån!

    SvaraRadera