Det här är Fredrik Sjöbergs blogg om träning och om saker som jag mår bra av. Jag bloggar också på sjobergfredrik.se. Där läser du om olika gör-det-självprojekt. Ofta med hjälp av sysmaskin.

2009-10-02

Personligt rekord i chins och en märklig historia om crossfit

Idag hade jag en lunchtid med min PT. Annorlunda att komma in på ett i princip tomt Sats i motsats till mornar och framförallt kvällar när det är fullt aktivitet. Jag gjorde ett test på hur många chins jag kunde göra på raken och kom upp i tre stycken! Hur coolt som helst.

Sen var det dags för dagens utmaning på tid. En runda med med:
  • Rodd (750 m, 500 m, 250 m)
  • Thrusts med 20 kg (21 rep, 15 rep, 9 rep)
  • Sit-ups (21 rep, 15 rep, 9 rep)
 Jag har gjort den förut och var beredd på att krossa tiden stort! Tyvärr hängde sig PTs klocka så jag har ingen ny totaltid. Det jag vet från rodden är att jag kapade 18 sekunder sen sist.

Att göra den här typen av träning kallas crossfit. Stilen grundades av gymnasten Greg Glassman i USA med syftet att skapa en allsidig atlet. Passar Herr Hurtig! Dessutom finns det en historia om när Greg Glassman köpte en skivstång för att träna hemma och tyckte att övningarna var för lätta och mossiga. Hans lösning var att kombinera ett lyft med ett knäböj som man gör i thrusts och fick en riktigt tuff övning. Det sägs att han var nöjd eftersom han spydde efter passet. Phu... Det gjorde inte jag idag, men tufft var det!
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar